تصنیف البحث: التربية
من صفحة: 477
إلى صفحة: 500
النص الكامل للبحث: PDF icon 180614-180523.pdf
خلاصة البحث:

تبرز أهمية البحث الحالي في كون ظاهرة الاغتراب النفسي من أبرز ملامح عصر العولمة، وأهم سماته البارزة، ويكتسب هذا البحث أهميته لندرة البحوث التي تناولت الاغتراب النفسي لدى شريحة المعلمين والمعلمات (على حدِ علم الباحثين) في العراق، وتتجلى مشكلة البحث في انعكاس ظاهرة الاغتراب النفسي على سلوكيات المعلمين، مثل ضعف الشعور بالإنتماء للمجتمع، وتفشي ظاهرة اللامبالاة، وربما تكوين اتجاهات سلبية نحو المدرسة والتلاميذ، والآخرين.

تألفت عينة البحث النهائية من (320) معلماً ومعلمة تمّ اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة من المدارس التابعة لمديرية تربية كربلاء المقدّسة، منهم (264) معلماً ومعلمة من المدارس العادية، و(56) معلماً ومعلمة من مدارس الكرفانات.

حرص الباحثان على التحقق من توافر الخصائص السايكومتريّة اللازمة كالصدق والثبات، ولغرض تحقيق أهداف البحث، إستعمل الباحثان الوسائل الاحصائية المناسبة، وكانت أهم النتائج: الفروق غير دالة احصائياً بين معلمي المدارس العاديّة ومعلمي مدارس الكرفانات في ظاهرة الاغتراب النفسي، وفي ضوء النتائج، خلُص الباحثان الى عدد من الاستنتاجات والتوصيات والمقترحات التي ضمّناها في ثنايا بحثهما.

Abstract

It highlights the importance of current research in the fact that the phenomenon of psychological alienation of the most prominent features of the era of globalization. This research is important because of the paucity of research that has dealt with the psychological alienation among teachers (according to the knowledge of both researchers) in Iraq. The research has reflected the problem of the psychological alienation on the teachers' behaviours , such as the weak sense of belonging to the community, and the feeling of apathy, and perhaps formation negative attitudes towards the school, the students and others.

The final sample has consisted of (320) teachers. They have been chosen randomly from the Directorate of Education Karbala schools, including (264) teachers from regular schools, and (56) teachers from schools caravans.

Both researchers have been keen to check the availability and reliability for the purpose of achieving the objectives of the research. Both researchers have used the appropriate statistical methods. The most important results have been: there is statistically significant difference between the teachers in regular schools and those who are in school caravans in the phenomenon of psychological alienation. In the light of the findings, both researchers have concluded a number of conclusions, recommendations and proposals that have been included in the folds of the research.