اثر استراتيجية الرؤوس المرقمة في تنمية مهارات التفكير التاريخي لدى طلاب الصف الخامس الادبي في مادة التاريخ الاوربي الحديث والمعاصر
يرمي هذا البحث إلى تعرف (اثر استراتيجية الرؤوس المرقمة في تنمية مهارات التفكير التاريخي لدى طلاب الصف الخامس الادبي في مادة التاريخ الاوربي الحديث والمعاصر)ولتحقيق هدف الدراسة صيغت فرضية صفرية تتعلق بتنمية مهارات التفكير التاريخي. ولتحقيق ذلك اعتمد الباحث على تصميم تجريبي ملائم للدراسة،واختار الباحث قصديا عينة البحث،إذ تكونت من (60) طالبا بواقع (30) طالبا للمجموعة التجريبية و(30) طالبا للمجموعة الضابطة.كافا الباحث بين طلاب مجموعتي البحث في متغيرات الذكاء واختبار قبلي لمهارات التفكير التاريخي، وصاغ (120) هدفا سلوكيا مثلت الجانب المعرفي من تصنيف بلوم، واعد خططا دراسية يومية مناسبة لبحثه، وكانت أداة البحث اختبارا لمهارات التفكير التاريخي تالف من (40) فقرة من نوع الاختيار من متعدد بأربعة بدائل تم التأكد من صدقه وثباته. واستخدم الوسائل الإحصائية المناسبة لبحثه، وكانت النتائج تفوق طلاب المجموعة التجريبية على طلاب المجموعة الضابطة في اختبار مهارات التفكير التاريخي الذي أجراه في نهاية التجربة، وفي ضوء نتائج البحث جاء الباحث بعدد من التوصيات والمقترحات.
Abstract
This research aims to know (The impact of numbered warheads strategy in the development of thinking skills among fifth-grade literary students in the material of European Modern and Contemporary History) To achieve the objective of the study a zero hypothesis has been made concerning the development of historical thinking skills. To achieve this, the researcher adopted on an experimental design appropriate to the study, the researcher chose the research sample, consisted of (60) students as (30) students in the experimental group and (30) students in the control group. The researcher made an equality between the two groups in the search of intelligence variables and test the skills of historical thinking, then made (120) behaviorally targets represented cognitive side in Bloom's Taxonomy, and prepared daily lesson plans suitable for his research, and the search tool was a test for the skills of historical thinking consisted of (40) items, from multiple choice with four alternatives were confirmed sincerity and persistence. And use the appropriate statistical methods for consideration, and the results indicate the Superiority of the experimental group students to the control group students in historical thinking skills test, conducted at the end of the experiment, and there were some recommendations and proposals made by the researcher according to the search results.