تصنیف البحث: ادارة
من صفحة: 140
إلى صفحة: 163
النص الكامل للبحث: PDF icon 180613-034749.pdf
خلاصة البحث:

يهدف البحث الى التعرف على درجة تطبيق اعادة هندسة العمليات في وزارة التربية على وفق المحاور الاتية (العمليات الادارية، الاداء الستراتيجي، التخطيط، تقسيم العمل، تقويم اداء العاملين) تتلخص مشكلة الدراسة بكيفية تطبيق اعادة هندسة الادارة في اقسام المديريات العامة للتربية في بغداد. تبنى الباحثان المنهج الوصفي التحليلي، واعتمدا استمارة الاستبيان كأداة للبحث هي استبانة تضمنت 28 فقرة موزعة على المجالات الخمسة، توصل الباحثان الى مجموعة من الاستنتاجات من ابرزها:

1-  تعد اعادة الهندسة الادارية عملية متكاملة تحتوي على مراحل متسلسلة تهدف الى التغيير الجذري للعمليات الادارية من اجل مواجهة التحديات البيئية المفروضة على المديريات العامة للتربية في محافظة بغداد وجعلها مؤسسات ديناميكية تنتج مخرجات متميزة لها القدرة على تحقيق اهداف وزارة التربية.

2-  اعتماد الهياكل التنظيمية الرأسية التي يتعدد فيها نطاق الاشراف والتي تحتاج الى اعادة هيكلة جذرية لنطاق الاشراف وتبسيط الاجراءات فضلا عن اعتماد المركزية العالية مما يدلل على ان صناعة القرار واتخاذه يتمركز في المواقع الادارية العليا وانحسار الادارات الوسطى بالتنفيذ فقط مما اضعف دافعية العاملين في العمل والابداع

وبناء على الاستنتاجات توصل الباحثان الى جملة من التوصيات اهمها:

1-  اعادة النظر بالهياكل التنظيمية والنظام الاداري لوزارة التربية ومديرياتها العامة في محافظة بغداد

2-  نشر ثقافة اعادة هندسة العمليات الادارية في وزارة التربية والدوائر التابعة لها

3-  توسيع دائرة اللامركزية في مؤسسات وزارة التربية واتاحة الفرصة للإدارات الوسطى المشاركة الفاعلة في صياغة القرارات واتخاذها.

Abstract

The research aims to identify the degree of implementation of process re-engineering in the Ministry of Education, according to the following axes (administrative processes, strategic performance, planning, division of labor, evaluate the performance of employees). Summed study the problem of how to apply re-engineering department at the Directorate General for Education departments and then the possibility of circulating this administrative-oriented at all the departments of the Ministry of Education, and to achieve the goal of research researchers used the descriptive analytical method, as well as They built a questionnaire for this purpose included 28 items distributed on areas five. The research found a set of conclusions Nord, including:

1. The re-engineering of integrated process containing sequential phases aimed at a radical change of administrative processes in order to meet imposed on the Directorates General for Education in the provincial environmental challenges, and make it dynamic institutions produces distinct outputs have the ability to achieve the objectives of the Ministry of Education.

2. rely on vertical organizational structures in which multiple domain supervision, if every department consists of (director general, Maaunan (administrative and technical) to the director general, the head of department, head of the Division), and these episodes many of which are redundant need to be a radical restructuring of the scope of supervision to simplify procedures and decision-making process.

3-high central to follow, instead of the decentralization policy, and that means decision-making concentrated in the upper levels of the process, and the role of world governance implementation of these decisions, which reduces the motivation of employees to work and creativity.

Based on the conclusions of the research, the most important recommendations Nord

1-Radical and comprehensive patch management system for the Ministry of Education, and by limiting the Atralh, and dispense with the extra episodes, and administrative levels, which does not exercise any actual authority, and the rehabilitation of redundancy for use in other areas

2-Reconsider the current administrative system for the various components by adopting a new philosophy of management focus on strategic planning and quality of output and efficient use of resources and reduce the size of the realization of the executive routine and focus on efficiency and excellence in performance, and the restructuring of the administrative apparatus and attention ways and tools administrative work actors.

3-aqama Training courses for administrative staff and technicians in the General Directorates of Education in the field of Business Process Reengineering in terms of concepts and operations, regardless of years of experience.

4-Spreading a culture of change and development, as well as doing a survey studies to identify the obstacles facing the implementation of Business Process Re-engineering processes in the various Directorates General for Education of the Ministry of Education.

5-Support decentralization through the lower grades to authorize the necessary powers to take the decisions necessary to get the job done easily and facilitates..