المعوقات التي تواجه معلمي المرحلة الابتدائية في العراق أثناء تأدية المهنة من وجهة نظرهم. (دراسة ميدانية)
هدفت هذه الدراسة التعرف على المعوقات الحقيقية المتعلقة بمعلمي المرحلة الابتدائية في العراق والتي تعوق تطور العملية التعليمية، وخصوصا بما يتعلق بالتلميذ والمنهج الدراسي والادارة المدرسية وكذلك الابنية المدرسية، ولتحقيق ذلك تم تصميم إستبانة كأداة رئيسية في هذه الدراسة، ضمت خمسة محاور تحتوي على (52) فقرة، وقد تكونت عينة الدراسة من (260) معلم ومعلمة بمدارس محافظة كربلاء، ولجمع البيانات من أفراد هذه العينة أستخدمت إستبانة مكونة من خمسة مجالات رئيسية، وتم التأكد من صدق وثبات هذه الاستبانة.
وقد أسفرت النتائج عن أفراد العينة بأن لديهم أدراك بأهمية المعلم وتذليل العقبات التي تحول دون تأديته لمهام مهنته، كما كشفت نتائج الدراسة الى تأثير تلك المحاور على دور المعلم بنحو متفاوت، كما قدمت الدراسة مجموعة من المقترحات و التوصيات المهمة.
Abstract
This study aimed to identify the real obstacles related to teachers of the primary stage in Iraq Which hinders the development of the educational process, especially in relation to the student and the curriculum and school management, as well as school buildings, and to achieve that is designed questionnaire the main tool in this study, included five axes containing (52) items, The study sample consisted of 260 teachers in the schools of the province of Karbala, and to collect data from individuals of this sample was used questionnaire composed of five main areas, were confirmed validity and reliability of the questionnaire.
The results led to sample that they have Everybody knows the importance of the teacher and to overcome the obstacles to carrying out his tasks his career, it also revealed the results of the study into the impact of those axes on the role of the teacher about uneven. The study also presented a set of proposals and recommendations of the task.