تصنیف البحث: اللغة الانكليزية
من صفحة: 529
إلى صفحة: 543
النص الكامل للبحث: PDF icon 180613-044805.pdf
خلاصة البحث:

إنً للهُوية أهمية كبيرة في مجرى التاريخ، فالأفراد والأمم على حد سواء يبذلون جهودا حثيثة للتشبث بمفهوم خاص بالهُوية. و لا ريب إنَ الهُوية تنطوي على معنى الانتماء إلى طبقة أو عرق و فضلاً عن ذلك الانتماء لأمة برمتها. و في عالم ما بعد الحداثة وأدبها، أصبحت مسألة الهُوية ظاهرة شائعة بمعنى أنها لفتت أنظار المفكرين والأدباء.

لذا، تلقي هذه الدراسة الضوء على فكرة البحث عن الهُوية في مسرحية ادريان كندي بيت الزنجية المضحك (1964) والتي تظهر ولعاً شديداً بتناول قضية الهُوية. وتقدم كنيدي الهُوية السوداء من خلال تصوير شخصية نسائية مثقلة بمشاكلها الشخصية والعائلية، والمشكلة الأساسية التي تعترض هذه الشخصية تتعلق بما يطلق عليه بالوعي المزدوج، أي الإدراك بوجود هُويتين إحداهما سوداء والأخرى بيضاء.

Abstract

Identity is of much significance in the course of history. Individuals and nations exert concerted efforts to adhere to a self- created concept of identity. Identity undoubtedly implies a sense of belonging to a class, a race, and by extension, a whole nation. In the post-modern world and literature, the issue of identity became an all- inclusive phenomenon in that it is riveting the attention of both thinkers and men of letters.

The present study is concerned with the quest for identity in Adrienne Kennedy's Funnyhouse of a Negro (1964) which shows a keen interest in tackling the issue of identity. Kennedy reflects upon the black identity through the presentation of a female character that is unavoidably entangled in personal and family problems, problems that have much bearing on the female identity. The main problem of this female character persistently confronts is what is termed ‘double consciousness,’ which underscores the awareness of the existence of two identities, black and white.