تصنیف البحث: علوم القرآن
من صفحة: 307
إلى صفحة: 322
النص الكامل للبحث: PDF icon 180614-174143.pdf
خلاصة البحث:

تجسد الخطاب الإنشائي والخبري في سورة الطور على نمطين من أنماط الخطاب الأوّل الخطاب التركيبي الموجه (للمكذبين) جمع بين الخطاب الإنشائي والخبري في أربع لوحات مقدمة الأولى جسّدها في مشهدين الأوّل المشهد الخطابي (القسمي) والأخرى المشهد الخبري (جواب القسم) أما اللوحة الثانية فوردت-هي الأخرى- في مشهدين الأول خطابٌ خبري (أسمي) والأخر: خطاب إنشائي استفهامي، أما اللوحة الثانية: فَجسدها الخطاب الإنشائي الطلبي واللوحة الرابعة تمحورت على وفق الخطاب الإنشائي الشرطي. أما النمط الآخر من الخطاب فجسّده الخطاب الأحادي وكان متوجها للمتقين على لوحتين مقدستين اللوحة الأولى: خطاب خبري (اسمي)انتقل فيه الخطاب من العموم (المتقين) أي عموم القسمين إلى جزئيات الخطاب (الغائب-والمخاطب-والمتكلم) لما لهذا العدول الخطابي من تطرية وإطراب لأسماع المتقين فضلاً على اطمئنانهم للوعد المقدس بدخولهم الجنان، أما اللوحة الأخرى فكانت فعلية: انتقل فيها الخطاب من العموم (الذين آمنوا) أي عموم المؤمنين الى خطاب الغيبة وكأن الأمر الإلهي قد مضى بدخولهم الجنان.

Abstract

Embody news and construction discourse phase in Surat Al-Tor

on according to two types of speech patterns first speech compositional directed (unto) combine structural and news discourse in four plates Introduction first its body in two scenes, first scene rhetorical (Oath) and the other news scene (A section) The second painting came - is the other - in the first two scenes speech expert (named) and the other: structural interrogative speech, while the second painting: embedded requested and structural discourse painting and fourth according to the speech centered on the stipulated structural.

The other style of discourse speech mono and was heading for the cautious on according to two sacred paintings in first painting: a speech expert (named) moved the speech from the House of Commons (the pious) any pan sections to molecules discourse (absent - the listener - and the speaker) to which this reverse rhetorical lubricate and admired listen to pious, as well as the confidence in the promise of the Holy admitted the heavens, and the other was the actual painting: Go where the discourse of the public (who believe) any pan faithful to the letter of backbiting and if the divine command has been admitted heavens.